صفحه اصلی
هشتمین نشست کارگروه ملی همکاری‌های علمی بین‌المللی با کشور روسیه
  • 3322 بازدید

هشتمین نشست کارگروه ملی همکاری‌های علمی بین‌المللی با کشور روسیه، به صورت حضوری و مجازی در دانشگاه شهید بهشتی به عنوان مرجع ملی همکاری‌های علمی و بین‌المللی با کشورهای روسیه و قزاقستان برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه، در این نشست که با حضور دکتر سعدالله نصیری قیداری، رئیس دانشگاه شهید بهشتی و رئیس کارگروه ملی همکاری‌های علمی بین‌المللی با کشور روسیه؛ دکتر گودرزی، رایزن علمی و سرپرست دانشجویان در روسیه، روسیه‌ی سفید و آسیای میانه؛ دکتر ابطحی، معاون پژوهشی و فناوری دانشگاه شهید بهشتی و رایزن اسبق علمی جمهوری اسلامی ایران در روسیه؛ دکتر کریمی، دبیر اجلاس دانشگاه‌های برتر ایران و روسیه و دکتر کریمیان، کدیر همکاری های علمی و بین المللی دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد، شرایط حضور در ششمین اجلاس روسای دانشگاه‌های برتر ایران و روسیه بررسی و به سؤالات معاونان و مدیران بین‌الملل دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌های عضو کارگروه همکاری‌های علمی با کشور روسیه و روسای برخی از دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها پاسخ داده شد.

دکتر کریمیان با تأکید بر اهمیت برگزاری این کارگاه گفت: با توجه به در پیش بودن اجلاس آتی روسای دانشگاه‌های برتر ایران و روسیه در شهر مسکو، برگزاری این کارگاه می‌تواند برای هیات‌های اعزامی از ایران بسیار مفید باشد.

وی افزود: دانشگاه شهید بهشتی از سال ۱۳۹۵ به عنوان مرجع ملی همکاری‌های علمی و بین‌المللی با کشورهای روسیه و قزاقستان انتخاب شده و شاید این کارگروه را بتوان بزرگ‌ترین کارگروه از این نوع دانست.

در ادامه، دکتر ابطحی، معاون پژوهشی و فناوری دانشگاه با ارائه‌ توضیحاتی به ظرفیت‌های علمی موجود در همکاری با روسیه اشاره کرد و گفت: بر اساس سامانه‌های علم‌سنجی بین‌المللی اغلب رشته‌ها در ۲۰ سال اخیر در ایران و روسیه روند متعادل پیشرفت را داشته‌اند؛کشور روسیه برتری ویژه‌ای در حوزه فیزیک و نجوم دارد و علاوه بر این در رشته‌های فنی و مهندسی و همین‌طور در شیمی و علم مواد از گذشته قوی بوده است.

وی خاطرنشان کرد: تفاوت نقشه‌ علمی ایران و روسیه در این است که ایران در علوم پزشکی بسیار قوی است و روند رشد سریعی در این زمینه دارد؛ کشور ما همچنین در زمینه‌های علوم انسانی، از جمله علوم اجتماعی و همین‌طور در علم ریاضی دارای نقاط قوت است.

 

توسعه روابط علمی ایران و روسیه نیازمند تلاش بیشتر است

معاون پژوهشی و فناوری دانشگاه شهید بهشتی با تأکید بر لزوم ممارست بیشتر در راستای ایجاد ارتباط علمی قوی بین دانشگاه‌های ایران و روسیه اظهار کرد: با وجود اینکه وزارت علوم ایران و روسیه به همکاری متقابل این دو کشور اهمیت می‌دهند، دانشگاهیان آنان شناخت و اطلاع کافی نسبت به هم ندارند.

وی تصریح کرد: در روسیه بیش از ۳۰ دانشگاه ملی تحقیقاتی وجود دارد که در حوزه تخصصی خود از طرف دولت به عنوان مرجع انتخاب شده‌اند و هدف از این کار، جلوگیری از پراکندگی بودجه‌ بخش علمی روسیه است؛ گذشته از این در این کشور، دانشگاه‌هایی تحت عنوان دانشگاه‌های تخصصی وجود دارند و فقط به یک رشته اختصاص پیدا کرده و دارای دانشکده‌های متعدد هستند؛ بنابراین توصیه می‌شود دانشگاه‌های کشور ما که گرایش به کار در حوزه‌ خاص دارند، دانشگاه متناظر خود را در روسیه شناسایی و برای همکاری‌های بعدی هدف‌گذاری کنند.

دکتر ابطحی تأکید کرد: همان‌طور که در سیاست‌های روسیه مشهود است، این کشور پیگیر گسترش حوزه‌ تأثیر منطقه‌ای و جهانی و به دنبال احیای موقعیت شوروی است و نقش مثبت فکری جمهوری اسلامی بر مناطق مسلمان‌نشین روسیه برای این کشور محرز و آشکار است چرا که از آنجا که افکار جمهوری اسلامی، مبتنی بر منطق و آموزه‌های اصیل دینی است.

وی افزود: تحکیم ارتباطات با جمهوری اسلامی ایران به عنوان یک شریک راهبردی برای روسیه دارای اهمیت است. علاوه بر این، این کشور خواهان ترویج زبان روسی در جهان است که توسعه‌ روابط دانشگاهی گامی در این جهت است.

روسای دانشگاه‌های روسیه، علاقه‌ی وافری به همکاری با ایران دارند

دکتر نصیری، رئیس دانشگاه شهید بهشتی با اشاره به امکان تعاملات سازنده دانشگاه‌های دو کشور ایران و روسیه گفت: در بازدیدهایی که خردادماه سال جاری از حدود ۶ دانشگاه مهم مسکو و جمهوری تاتارستان داشتیم، شاهد بودیم که امکان همکاری‌های وسیعی بین دانشگاه‌های تراز اول ایران با آنان وجود دارد. نکته‌ی بارز در این رابطه علاقه‌ وافر روسا و دانشمندان دانشگاه‌های روسیه به کار با ایران است که در شرایط تحریم که روابط علمی با دانشگاه‌های اروپایی و آمریکایی هم از آن تأثیر پذیرفته، این تعامل برای هر دو کشور سازنده است.

وی افزود: علم و فناوری، حوزه‌ای است که بسیاری از کارها را در آن می‌توان به دور از شائبه سیاسی انجام داد و خوشبختانه سیاست دولت فعلی جمهوری اسلامی ایران بر همکاری بسیار نزدیک با کشورهای همسایه قرار گرفته است. البته باید گفت متأسفانه همکاری علمی ایران با روسیه بسیار نازل است در حالی که این روند باید تغییر کند.

وی تأکید کرد: در این راستا عواملی مانند نظام آموزشی متفاوت نباید مانع همکاری شود. این عامل، فاقد اهمیت است چرا که علم، جهان شمول و نظام آموزشی یک قالب قراردادی است که می‌توان آن را کنار زد و این امکان وجود دارد که مفاهمه‌ علمی عمیقی را با روسیه داشته باشیم.

رئیس دانشگاه شهید بهشتی در پایان یاد آورد شد: در حال حاضر برای تأسیس دانشگاه مشترک با مسکو و تأسیس دوره‌های مشترک و همکاری در حوزه‌های نفت و گاز پروژه‌های خوبی را در حال پیگیری داریم که باید آن‌ها را بسیار بیشتر گسترش دهیم.

 

برگزاری  پنج دوره موفق اجلاس اتحادیه‌ دانشگاه‌های برتر ایران و روسیه

دکتر کریمی، دبیر اجلاس دانشگاه‌های برتر ایران و روسیه با اشاره به تاریخچه‌ اتحادیه‌ دانشگاه‌های برتر ایران و روسیه گفت: این اتحادیه در زمان بازدید رئیس دانشگاه دولتی مسکو در سال 1394 از دانشگاه تهران و پیشنهاد ایشان به رئیس این دانشگاه و برای تسهیل ارتباطات دانشگاهی بین دو کشور ایجاد شد و دبیرخانه‌ آن در دانشگاه تهران شکل گرفت.

وی افزود: این اتحادیه تاکنون پنج دوره موفق اجلاس اتحادیه‌ دانشگاه‌های برتر ایران و روسیه را به صورت دوره‌ای در ایران و مسکو برگزار کرده است و با توجه به حضور روسای دانشگاه‌های برتر دو کشور در این اجلاس، فرصت مغتنمی برای گفتگو و رسیدن به درک مشترک در آن وجود دارد؛ ضمن اینکه در حاشیه اجلاس تفاهم‌نامه‌های فراوانی بین دانشگاه‌ها منعقد می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: ششمین اجلاس روسای دانشگاه‌های برتر ایران و روسیه که بنا بود اواخر مهرماه برگزار شود تا اطلاع ثانوی به تعویق افتاد، از اعضاء روسای دانشگاه‌های تراز اول درخواست داریم فرصت را مغتنم شمرده و برنامه‌های خود برای دانشگاه همتا مورد نظرشان در روسیه را تنظیم نمایند.

دکتر کریمی یادآور شد: فرصت ثبت‌نام برای این اجلاس به پایان رسیده؛ اما از سال آینده این امکان برای سایر دانشگاه‌ها که جزو دانشگاه‌های برتر نیستند فراهم شده که به صورت مهمان در این اجلاس‌ها شرکت کنند و در دوره‌های بعدی هم زمینه‌ی عضویت آنان فراهم می‌شود.

افزودن نظرات