کتاب مدیریت آموزش سازمانی، نوشتۀ دکتر محمد قهرمانی، دانشیار دانشکدۀ علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شهید بهشتی منتشر شد. این کتاب برای سومین بار در سال 1404، در 288 صفحۀ وزیری و در انتشارات دانشگاه شهید بهشتی منتشر شده است و با قیمت 2.600.000 ریال عرضه میشود.
روند تحولی مؤثر بر سازمانها چنان سرعت و قدرتی دارند که مدیران و سیاستگذاران را با شرایط متغیر، پیچیده و توأم با نااطمینانی روبه رو کرده است. در این میان، سازمانها برای حفظ و توسعۀ حیات خویش ناگریز از پویشهای مستمر و ایجاد سازگاری فعال با متغیرهای درونی و بیرونیاند. تحقق این ضرورت مستلزم بهکارگیری ابزارها و سازوکارهایی است که از مؤثرترین آنها آموزش و توسعۀ منابع انسانی و به عبارت دقیقتر، سرمایههای فکری و هوشی سازمان است. گرچه آموزش «نوشداروی» همۀ دردها و آسیبهای سازمانی نیست اما مؤثرترین عامل در پیشگیری از بروز نواقص و کاستیهاست.
با نگاهی نظام مند به آموزش سازمانی میتوان از «مدیریت آموزش» به عنوان یکی از مهمترین زیر نظامها یاد کرد که دربرگیرندۀ هر نوع تلاش و اقدام آموزشی و پرورشی است که به طور پیوسته برای رشد و بالندگی نیروهای انسانی و توانمندسازی آنها صورت میگیرد.
کتاب حاضر با هدف بیان اهمیت و ضرورت توجه اساسی به مدیریت آموزش از سوی مدیران و مسئولان ارشد سازمانها از طرفی و تشریح وظایف، فرایند، فنون و ابزارهای مدیریت آموزش سازمانی از طرف دیگر نگاشته شده است.
مطالب کتاب در سه بخش طبقهبندی شده است:
در بخش اول کلیات و مقدمات آموزشی و بهسازی در قالب سه فصل شامل «مدیریت آموزش سازمانی»، «آموزش سازمان» و «سازمانی یاد گیرنده» آورده شده است.
در بخش دوم که در واقع بخش اصلی کتاب است، فرایند آموزش سازمانی در قالب شش فصل از فصل چهارم تا نهم آورده شده است. در فصل چهارم انواع «فرایندهای آموزشی سازمانی» بیان شده و در نهایت فرایند مورد نظر کتاب شامل چهار مرحلۀ اصلی «برنامهریزی»، «اجرا»، «ارزشیابی» و «توسعه» آموزش سازمانی معرفی شده است. در فصلهای بعدی این بخش نیز هر یک از مراحل چهارگانۀ مذکور به تفصیل بحث شدهاند.
بخش سوم کتاب نیز انعکاسدهندۀ «چشماندازها و دورنمای آموزش سازمانی» در سالهای آتی است. بدیهی است اطلاع از این چشماندازها و روند تحولات آیندۀ آموزش و بهسازی میتواند در آمادهسازی و ایجاد تطابقهای ضروری بین شرایط و فرایندهای موجود آموزش در سازمانها و شرکتها و این چشماندازها و تحولات مفید و مؤثر باشد.
مطالب این کتاب میتواند برای مدیران، برنامهریزان و کارشناسان آموزش و بهسازی کارکنان و همچنین مدرسان، محققان و دانشجویان حوزههای گوناگون توسعۀ منابع انسانی، مفید و الهامبخش باشد.
دانشجویان و علاقهمندان میتوانند برای خرید این کتاب به دفتر فروش مرکز نشر آثار علمی دانشگاه شهید بهشتی واقع در ساختمان فنّاوری اطلاعات (IT)، طبقۀ همکف مراجعه کنند یا ازطریق وبگاه این مرکز برخط سفارش دهند. همچنین خرید فایل الکترونیک کتاب نیز از وبگاه «فیدیبو» و «طاقچه» امکانپذیر است.

