گروه های پژوهشی


گروه پژوهشی امنیت شبکه و رمزنگاری

جلوگیری از دستیابی افراد غیرمجاز به‌اطلاعات حساس از مهمترین چالش‌ها در‌زمینه توزیع اطلاعات در اینترنت است. با‌توجه به‌اهمیت این موضوع و در‌حقیقت برای عبور از مرحله سنتی و رسیدن به‌مرحله دیجیتال، رمز‌کردن اطلاعات به‌منظور حفاظت و صیانت از‌اطلاعات اهمیت بسیار زیادی دارد. امنيت اطلاعات به‌مثابه ساختمان رفيعی‌است که خشت اول آن بر‌الگوريتم‌های رمزنگاری استوار شده است. بنابراین آشنایی با‌روش‌های رمزنگاری امروزه ضروری به‌نظر می‌رسد.به‌طور خیلی ساده رمزنگاری یعنی به‌هم ریختن داده‌ها به‌گونه‌ای که برای افراد غیرمجاز تشخیص داده‌های اولیه از روی آن امکان‌پذیر نباشد. در‌حقیقت علم رمزنگاری علمی‌است که با‌استفاده از تکنیک‌های ریاضی، به‌بررسی و شناختِ اصول و روش‌های انتقال یا ذخیره اطلاعات به‌صورت امن می‌پردازد، با‌این فرض که مسیر انتقال اطلاعات و کانال‌های ارتباطی و همچنین محل ذخیره اطلاعات ناامن باشد. از مهمترین اهدافی که در رمزنگاری دنبال می‌شوند می‌توان به‌امنیت داده‌ها (به‌معنی غیر‌قابل استفاده بودن داده‌های ارسال‌شده برای افراد غیرمجاز) ؛ احراز هویت کاربران (جلوگیری از جعل هویت)؛ احراز اصالت و یکپارچگی اطلاعات (به‌معنی اطمینان از عدم تغییر پیام‌ها)؛ وعدم انکار (به‌معنی ایجاد تعهد و الزام نسبت به‌تراکنش‌های انجام‌شده) اشاره‌کرد.

 ضرورت حصول این اهداف به‌منظور ایجاد امنیت و حفاظت از اطلاعات ذخیره‌شده و مبادله‌شده در فضای مجازی، برنامه‌ریزی و تربیت کارشناسانی را که در این حوزه تخصص داشته باشند تا بتوانند به نحو موثری نیازهای کشور را پاسخگو باشند دو‌چندان نموده است. با‌توجه به‌تاسیس پژوهشکده فضای مجازی در دانشگاه شهید بهشتی و تمرکز این پژوهشکده بر‌مطالعات مربوط به‌حوزه فضای مجازی و همچنین امکانات و متخصصینی که این پژوهشکده دراختیار دارد، گروه امنیت شبکه و رمزنگاری با‌تمرکز بر‌آموزش و پژوهش در‌زمینه شبکه و رمزنگاری به‌وجود آمده است، تا با‌تکیه بر شناسایی تکنولوژی روز دنیا  و با‌هدف کسب آمادگی کشور در بومی‌سازی الگوریتم‌های رمز مورد‌نیاز، به‌منظور استفاده در زیرساخت‌های خدمات دولت‌الکترونیک و نیازهای بلند‌مدت کشوردر‌این زمینه متخصصین مورد‌نیاز جامعه را تربیت کند.  برخی از‌فعالیت‌های پژوهشی این گروه عبارتند از:

1. امنیت در فضای مجازی

2. طرح‌های توزیع کلید

3. رمزنگاری و امنیت در شبکه‌های حسگر بی‌سیم

4. طرح‌های تقسیم راز

5. الگوریتم‌های پنهان‌نگاری

6. الگوریتم‌های رمزگذاری تصاویر

7. تحلیل و حمله به‌الگوریتم‌های موجود رمزگذاری

8. رمزگذاری مبتنی بر خم‌های بیضوی

9. معماری امن برای دسترسی به‌اطلاعات در محیط‌های نامتجانس

10. ارائه الگوریتم‌های هوشمند و منعطف در فیلترینگ محتوی

11. طراحی پروتکل لایه امن تبادل دیتا

12.طراحی ابزارهای سمت کلاینت برای وارسی حریم خصوصی در شبکه‌های اجتماعی

گروه پژوهشی فناوری انتقال محتوا

گروه پژوهشی فناوری انتقال محتوا با‌هدف توسعه‌ی دانش و تقويت توان فنی در‌فرایند انتقال محتوای رقومی با‌کمک فناوری­های اطلاعات و ارتباطات تشکیل شده‌است. این گروه تلاش می­‌کند تا با بسترسازی فنی سخت‌افزاری و نرم‌افزاری فناوری انتقال محتوای رقومی،فرایند­های مختلف مرتبط با محتوا نظیر گردآوری، تبدیل، سازماندهی، حفاظت، فشرده­‌سازی، داده­­‌کاوی، پالایش، پردازش، شبکه­‌سازی و بازنمایی اطلاعات در فضای مجازی را بهبود بخشد.در‌این راستا فعالیت­­های این‌گروه زمینه­‌های وسیعی از رشته­‌های مهندسی الکترونیک، مخابرات،و کامپیوتر (سخت‌افزار، نرم‌افزار و فناوری اطلاعات) را شامل می­‌شود که به‌عنوان نمونه می­‌توان به‌موارد زیر اشاره‌کرد: 

1. بهبود سامانه­‌های چندرسانه­‌ای که ابزار انتقال محتوا به‌مخاطب در فضای مجازی هستند و در آن ازتکنیک‌های پردازش تصویر همچون نهان‌نگاری،­فشرده‌سازی و دیگر عملیات پردازشی محتوا استفاده می‌گردد.

2. تسریع تولید محتوا و انتقال آن به‌کاربران با‌استفاده از سیستم‌های موازی ( همچون سامانه­‌های توزیع شده و چند هسته­‌ای) یا بهره‌مندی از سخت‌افزار (مدارهای مجتمع بسیار فشرده و سامانه‌­های پیکربندی مجدد).

3. افزایش کیفیت خدمات الکترونیک همچون بهداشت الکترونیک، حکمرانی الکترونیک، تجارت الکترونیک، آموزش الکترونیک وخدمات اجتماعی الکترونیک.

4. بومی‌سازی سیستم‌­های‌عامل (در سامانه­‌های چند‌هسته­‌ای، سامانه­‌های توزیع‌شده، سیستم‌عامل­‌های‌خاص) جهت بکارگیری بهینه محتوا در فضای مجازی.

5. پشتیبانی از کاربردهای نسلآتی اینترنت همچون اینترنت اشیاء، شهر هوشمند، سامانه­‌های پایش محیط با رویکرد بکارگیری بهینه سیستم‌های توزیع شده.

6. تحقیق پیرامون سامانه­‌های سلولی بی­‌سیم نسل آینده به‌عنوان یک بستر مهم انتقال اطلاعات در فضای مجازی.

7. بررسی جنبه‌های مختلف شبکه‌های اجتماعی همچون‌ داده‌کاوی، گراف ارتباطات و دیگر موضوعات پیرامون شبکه‌های اجتماعی.

گروه ابعاد انسانی فضای مجازی

این گروه پژوهشی به بررسی ابعاد انسانی فضای مجازی می‌پردازد. با گسترش فضای مجازی و نفوذ آن در ابعاد مختلف زندگی فردی و اجتماعی انسانها، بررسی تاثیرات استفاده از این فناوری بر زندگی انسانها ضروری به نظر می‌رسد. از آنجاییکه چنین تاثیراتی دارای ابعاد مختلفی چون مدیریت، حقوق، روانشناسی، زبان‌شناسی، اقتصاد ، علم اطلاعات و دانش‌شناسی می‌باشد، این گروه پژوهشی با همکاری دانشکده‌های مربوط به‌مطالعه و پژوهش و همچنین تربیت نیروی انسانی در این زمینه می‌پردازد. رویکرد پژوهشی در این گروه میان رشته‌ای می‌باشد و برخی از زمینه‌های پزوهشی این گروه پژوهشی به قرار زیر می‌باشد:

1. آینده‌پژوهی فضای مجازی

2. روانشناسی سایبر

·       اعتیاد اینترنتی

·       هویت در فضای مجازی

·       ابعاد روانشناختی شبکه‌های اجتماعی آنلاین

·       قلدری اینترنتی

3. زبان‌شناسی

·       استانداردهای محتوای آموزشی در فضای مجازی

·       استانداردهای تبادل محتوای آموزشی در فضای مجازی

·       تولید محتوای آموزشی برای فضای مجازی

·       آموزش متن باز در فضای مجازی

4. علم اطلاعات و دانش‌شناسی

·       وب‌سنجی

·       آرشیو تحت وب

·       مجلات الکترونیکی رایگان

5. مسائل حقوقی فضای مجازی

·       مالکیت‌های فکری در فضای مجازی

·       مقررات‌گذاری و کنترل دسترسی و محتوا در فضای مجازی

·       جرم‌شناسی و جرایم و حمله‌های سایبری

·       جنگ سایبری

·       تجارت‌الکترونیک و اعتبارسنجی و اعتباربخشی به‌ادله و اسناد‌الکترونیکی

·       تدوین لایحه و سیاست‌های دسترسی اطلاعات در حوزه سلامت

·       آزادی‌بیان و دسترسی به‌اطلاعات در‌فضای مجازی

6. مدیریت در فضای مجازی

·       تحلیل نیازمندی‌های غیرکاربردی در شبکه ملی سلامت

·       بازمهندسی فرایندهای قضایی در سیستم‌های الکترونیکی

·       طراحی نظام جهانی مدیریت اینترنت

 ​