صفحه اصلی
طی مراسمی و برای نخستین بار در کشور؛ رشته «مطالعات زنان و خانواده» در دوره دکتری در دانشگاه شهید بهشتی افتتاح شد
  • 2011 بازدید

مراسم افتتاح دوره دکتری رشته «مطالعات زنان و خانواده»، با حضور دکتر روشن، رئیس پژوهشکده خانواده؛ دکتراسحاقی، معاون برنامه‌ریزی و هماهنگی شورای عالی انقلاب فرهنگی؛ برخی از روسای دانشکده‌ها، اعضای هیات علمی و دانشجویان پذیرفته شده در این دوره در دانشگاه شهید بهشتی؛ به‌صورت حضوری و مجازی برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه شهید بهشتی، در ابتدای این نشست دکتر روشن، رئیس پژوهشکده خانواده؛ فرا رسیدن آغاز سال تحصیلی را به جامعه دانشگاهی و دانشجویان تبریک گفت و به تاریخچه شکل‌گیری این پژوهشکده اشاره کرد و اظهار داشت: دانشگاه شهید بهشتی در موضوع خانواده در کشور همواره پیشگام بوده است. در بدو شروع کار این پژوهشکده به علت میان رشته‌ای بودن رشته‌های تخصصی آن، از متخصصان سایر رشته‌ها نظیر روانشناسی، جامعه‌شناسی و اقتصاد دعوت نمودیم تا به ما کمک نمایند تا شاهد اثرگذاری بهتر بروندادهای علمی این پژوهشکده برای جامعه باشیم. علی‌رغم حدود 20 سال فعالیت این پژوهشکده گاهی اوقات فهم مطالعه بر روی موضوع خانواده، کودک و بانوان برای برخی از دوستان ثقیل است. با وجود ارجحیت نهاد خانواده در اصل دهم قانون اساسی که به نحو بنیادینی به آن اشاره شده است، متاسفانه در عمل شاهد کم‌کاری در این حوزه هستیم.

دکتر اسحاقی، معاون برنامه‌ریزی و هماهنگی شورای عالی انقلاب فرهنگی؛ با تبریک آغاز تحصیلی و همچنین ابراز خرسندی از راه‌اندازی دوره دکتری رشته «مطالعات زنان و خانواده» در دانشگاه شهید بهشتی  گفت: این رشته برای اولین بار در کشور در پژوهشکده خانواده دانشگاه شهید بهشتی دایر می‌شود و این دانشگاه این افتخار را دارد که در این حرکت علمی یک وظیفه ملی را ایفا نماید.

 ایشان در ادامه با اشاره به مراحل طی شده برای اخذ مجوزهای مورد نیاز، تاکید کرد: دایر نمودن این رشته به عنوان یک دستاورد در بحث خانواده، در کنار گسترش مرزهای دانش، در حوزه کاربردی و توسعه‌ای بسیار مهم است. راه‌اندازی این رشته فرصت مناسبی برای تدوین و تولید متون آموزشی است و درس گفتارهای این رشته با هدف مرجعیت علمی با همکاری بین شورای تحول و انتشارات سمت مدون می‌شود.

ایشان با اشاره به برنامه ملی مطالعات خانواده در کشور اظهار داشت: این برنامه می‌تواند مبنای خوبی برای ارتباط بین دانشگاه و پژوهشکده با جامعه هدف باشد. پژوهشکده خانواده  دانشگاه شهید بهشتی می‌تواند مرجعی برای ساماندهی پژوهش‌های حوزه خانواده باشد.

دکتر اسحاقی با تاکید بر گسترش توجه به رشته‌های میان رشته‌ای و تحولی که این رشته ها ایجاد می‌کنند، بر تشکیل هیات‌های اندیشه‌ورز میان رشته‌ای از دانشگاه‌های مهم کشور تاکید کرد.


دکتر بیک زاده، رئیس دانشکده حقوق نیز ضمن عرض تبریک به مسئولان و بانیان تاسیس این دوره، بیان داشت: نهاد خانواده علی‌رغم تحولات عظیم اجتماعی و تکنولوژیکی که به مرور زمان در جامعه شاهد آن بودیم، پدیده با ثباتی بوده و همچنان به حیات خویش ادامه می‌دهد. به‌طبع عناصر تشکیل دهنده خانواده در درجه اول زنان و بعد از آن مردان هستند، بی‌تردید نقش بانوان در خانواده نقشی بنیادین است از این رو باید نگاه سنتی به زنان که بیشتر به انجام امور خانه منتهی می‌شود را عوض کنیم کمااینکه زنان نشان داده‌اند ضمن مدیریت امور بسیار مهم در سطوح اجرایی بالا، توانسته‌اند امور خانه را نیز اداره کنند. در جوامع دموکراتیک که ادعای دموکراسی‌های پیشرفته دارند هنوز زنان نتوانسته‌اند به آن مقام والایی که لایق آن هستند دست یابند. برای بررسی این مسئله باید چالش‌های فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و حقوقی این عرصه با  حضور و همکاری بانوان مورد مطالعه قرار گیرد تا در نهایت بتوان الگوی مناسبی برای چیره شدن بر این چالش‌ها ارائه نمود.

 دکتر مظاهری، رئیس دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی؛ ضمن ابراز خرسندی از بابت دایر شدن دوره دکتری رشته «مطالعات زنان و خانواده» در دانشگاه شهید بهشتی، از مسئولان پژوهشکده خانواده و نهادهایی که در این امر همکاری نمودند تشکر نمود و افرود: رشته‌های میان رشته‌ای در دنیا غیر قابل انکار هستند از این رو به مسئولان پژوهشکده خانواده که نگاه میان رشته ای به علوم مختلف دارند تبریک می‌گویم، پژوهشکده خانواده در این عرصه همواره پیشگام بوده‌ و به صورت خط شکن عمل کرده است. امیدوارم این پژوهشکده در مسئولیت خویش برای کمک به سیاستگذاران در جهت تعیین وضعیت خانواده و ترمیم ساستگذاری‌های این حوزه موفق باشد.

دکتر خاتمی، رئیس دانشکده ادبیات و علوم انسانی نیز با تبریک به مناسبت فرا رسیدن آغاز سال تحصیلی، بیان داشت: نقش خانواده برای هیچکس پنهان نیست و راه‌اندازی این دوره، اتفاق مهمی در حوزه مطالعات زنان و خانواده است. دانشکده ادبیات و علوم‌انسانی با توجه به طرفیت و توان بالا در  انجام مطالعات میان رشته‌ای و مشترک در این حوزه آمادگی کامل دارد. برای دانشجویان پذیرفته شده آرزوی موفقیت دارم و امیدوارم با کارهای علمی خود بتوانند در این عرصه تاثیرگذار باشند.

دکتر توکلی نیا، رئیس دانشکده علوم زمین و مشاور رئیس دانشگاه در امور زنان؛ در سخنانی گفت: به دنبال ظهور  چالش‌ها در نهاد خانواده طی دهه ای اخیر، موضوع «دانشگاه دوستدار خانواده» در بخش مشاورین زنان و خانواده در نهاد ریاست جمهوری مورد پیگیری قرار گرفت و طی تفاهم نامه‌ای بین وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و نهاد ریاست جمهوری، مقرر شد سندی برای دانشگاه دوستدار خانواده تدوین شود. یکی از بخش‌های این سند که اخیراً تدوین شده و در مرحله نهایی شدن است، توجه به مطالعه نهاد خانواده است. خوشحالم که دانشگاه شهید بهشتی با دایر نمودن این دوره به همت همکاران دانشگاه و مسئولان پژوهشکده خانواده، به عنوان پیشگام و پیشرو در این زمینه قدم‌های مهمی برداشته است. امیدوارم این دوره بتواند با آموزش و تربیت متخصصان و ارائه برنامه‌های مدون و دقیق در سطح جامعه اثرگذار باشد.

افزودن نظرات