صفحه اصلی
گزارش یک‌صد و هشتاد و هشتمین جلسه شورای دانشگاه
  • 9392 بازدید

یک‌صد و هشتاد و هشتمین جلسه شورای دانشگاه، 6 اسفند 1399، به ریاست دکتر نصیری رئیس دانشگاه به صورت مجازی برگزار شد.

 

اهم رویدادها، برنامه‌ها و فعالیت‌های دانشگاه طی یک ماه اخیر

دکتر نصیری، رئیس دانشگاه شهید بهشتی؛ اعیاد رجبیه را تبریک گفت و با اشاره به اهم رویدادها و مسائل مهم دانشگاه در یک ماه گذشته اظهار داشت: تفاهم‌نامه همکاری بین دانشگاه شهید بهشتی و مرکز سیاستگذاری، توسعه پایدار و امور زیربنایی مجمع تشخیص مصلحت نظام منعقد شد. رئیس دانشگاه، به تصمیمات شورای هماهنگی جذب و هدایت دانشجویان غیرایرانی اشاره کرد و گفت: جذب دانشجویان غیر ایرانی یکی از برنامه های اصلی دانشگاه است. جذب دانشجویان نخبه کشورهای همسایه و بورسیه کردن آنها نتایج مهمی دارد، از یک سو این افراد به کشورشان برمی‌گردند و افراد موثر در کشورشان خواهند شد؛ همچنین این تعاملات علمی به لحاظ ارتباطات بین‌المللی برای جمهوری اسلامی ایران مهم است. امیدوارم با سرعت خوبی که گرفتیم، هم به لحاظ کمی و هم به لحاظ کیفی، دانشجویان غیر ایرانی را در دانشگاه جذب کنیم. یکی از نتایج این طرح، درآمد اقتصادی است و دانشگاه‌های کشورهای بزرگ دنیا هم یکی از منابع مهم درآمدی شان اخذ شهریه از دانشجویان خارجی است.

دکتر نصیری، به افتتاح پرتال جدید دانشگاه و بازدید از مرکز فناوری اطلاعات و ارتباطات در 21 بهمن 99 اشاره کرد و خواستار همکاری موثر و جدی دانشکده‌ها و پژوهشکده‌ها در انتقال و بروزرسانی سایت دانشگاه و همچنین مشارکت بیشتر با اداره روابط‌عمومی برای تعمیق اطلاع‌رسانی دستاوردهای پژوهشی شد. وی به تقدیر از برگزیدگان نهایی چهارمین جشنواره اندیشمندان و دانشمندان جوان  در تاریخ 25 بهمن اشاره کرد و خاطرنشان شد: این جشنواره توسط یک خیر خوشنام برگزار می شود، دانشگاه بیش از پیش باید از توان و ظرفیت خیرین بهره بگیرد. همچنین دکتر علیرضا خواک مشاور رئیس هیات مدیره و مدیرکل دفتر هیات مدیره سازمان تامین اجتماعی در چهلمین جلسه هیئت رئیسه در 28 بهمن حضور یافت، جلسه بسیاری خوبی بود و انتطار داریم مسائل و چالش های دانشگاه در این حوزه مرتفع شود.

دکتر رسولی، مشاور رئیس و مدیر حوزۀ ریاست و روابط عمومی، گزارشی از مهم‌ترین مصوبات هیات رئیسه دانشگاه ارائه داد و افزود: بحث آمایش فضاهای دانشگاه، موضوع مهمی است که در هیات رئیسه به صورت مفصل مطرح و مورد بحث و بررسی قرار گرفت؛ تصمیمات خوبی با هدف ساماندهی و مدیریت فضاهای فیزیکی و ساختمان‌های دانشگاه با همکاری معاونت پشتیبانی و مالی و مدیریت منابع و همکاری سایر واحدهای دانشگاه در این حوزه اتخاذ شد.

مشاور رئیس و مدیر حوزه ریاست و روابط عمومی؛ به انتصابات یک ماه اخیر در دانشگاه اشاره کرد و با تبریک انتصاب دکتر ابراهیمی مقدمی به عنوان سرپرست دانشکده مهندسی و علوم کامپیوتر، از زحمات دکتر شمس فرد تقدیر نمود. همچنین انتصاب دکتر باباپور به عنوان سرپرست دانشکده الهیات و ادیان را تبریک گفت و از تلاش‌های دکتر سعیدی قدردانی کرد.

 

گزارش‌ها و دستورات

دکتر سیدمحمدصادق موحد، دانشیار دانشکده فیزیک و مدیر کل دفتر شناسایی و توانمندسازی آینده‌سازان بنیاد ملی نخبگان، گزارشی از «تسهیلات بنیاد ملی نخبگان برای دانشجویان و دانش‌آموختگان آینده‌ساز» ارائه کرد و یادآور شد: اغلب تسهیلات بنیاد ملی نخبگان به  فعالیت‌هایی اعطا می شود که منجر به توانمندی فرد شود.

دکتر واعظی، معاون محترم فرهنگی و اجتماعی؛ توضیحاتی در خصوص «طرح عیدانه برای دانشجویان ورودی سال 99» ارائه داد و گفت: دانشجویانی که در سال 99 در  دانشگاه پذیرفته شدند به دلیل شرایط حاصل از شیوع ویروس کرونا، توفیق حضور در دانشگاه را ندارند و نتوانستند در صحن دانشگاه و در دانشکده ها حضور داشته باشند و امکان ارتباط چهره به چهره با اساتید دانشکده ها را ندارند؛ برای 1900 دانشجوی ورودی 1399 بسته عیدانه ای تهیه شده است که  به عنوان عیدی ارسال می شود، این عیدانه دو بخش مادی و معنوی را شامل می شود.

دکتر شاملی، سرپرست مرکز فناوری اطلاعات و ارتباطات؛ گزارشی از راه‌اندازی پرتال جدید دانشگاه ارائه داد و انتظارات از واحدها در حوزه پرتال جدید را برشمرد و تاکید کرد: باید روسای دانشکده ها و پژوهشکده و مدیران واحدها نظارت مستمری بر وب سایت واحد خود داشته باشند و محتوا را کنترل نمایند. پیشنهاد می شود، با هماهنگی مدیریت نظارت و ارزیابی و اداره روابط عمومی، یک سری شاخص با هدف اریابی عملکرد وب سایت واحدها تعریف شود و وب سایت فعال واحدها معرفی و تقدیر شود.

دکتر پرند، سرپرست پارک علم و فناوری دانشگاه؛ «طرح گرنت جوانه» و «استارهاب» را معرفی کرد و گفت: فاز اول طرح گرنت جوانه شامل حوزه فناوری اطلاعات با هدف حمایت از پایان نامه‌های کارشناسی ارشد و دکتری برگزار می‌شود.

تأسیس مرکز پژوهشی علم و الهیات پژوهشکده مطالعات بنیادین علم و فناوری توسط دکتر شکری معاون پژوهشی وفناوری؛ مطرح شد. وی درخصوص فرایند بررسی طرح مذکور گفت: با توجه به آیین نامه جدیدی که در مورد تاسیس واحدهای پژوهشی در دانشگاه به تصویب رسیده است، موضوع تاسیس یک واحد پژوهشی ابتدا باید در کارگروه ارزیابی تاسیس واحدهای پژوهشی مورد ارزیابی قرار گیرد، سپس در شورای پژوهشی مطرح و در مرحله بعد در شورای دانشگاه طرح گردد که همه این مراحل برای تأسیس «مرکز پژوهشی علم و الهیات» صورت گرفته است و در تمامی جلسات پس از کارشناسی با این طرح موافقت شد و پس از رفع ابهامات، طرح تایید شد.

در ادامه نشست شورای دانشگاه، درخواست «ایجاد دوره کارشناسی ارشد "علم داده ها" در حوزه دانشی مهندسی و معماری» و  «ایجاد دوره کارشناسی ارشد "علوم زمین با گرایش کانی ها و سنگ های صنعتی" حوزه دانشی علوم» توسط دکتر افضلیان معاون آموزشی مطرح شد.

دکتر فقهی، مدیر امور هیات علمی؛ درخواست برگزاری دوره دانش‌افزایی و توانمندسازی اعضای هیئت علمی- مدیریت فناوری  و  دوره دانش‌افزایی و توانمندسازی اعضای هیئت علمی- سلامت جسمانی و روانی با ورزش را مطرح کرد.

 

در بخش‌های مختلف ‌صد و هشتاد و هشتمین جلسه شورای دانشگاه، اعضاء نظرات خود را پیرامون دستورات و گزارش‌های مطرح‌شده به شرح زیر ارائه نمودند:

دکتر رشیدی مدیر مرکز آموزش های تخصصی: پیرو امضاء  تفاهم نامه با مرکز سیاست گذاری و توسعه پایدار امور زیربنایی مجمع تشخیص مصلحت، چند جلسه با دوستان داشتیم تا موارد توافق شده برای همکاری شامل توسعه منطقه ای، توسعه روستایی و عشایری، فضای مجازی، خانواده، حکمرانی و دیپلماسی پیگیری شود.

دکتر علم الهدی، رئیس پژوهشکده مطالعات بنیادین علم و فناوری: ضرورت و اهمیت تأسیس مرکز پژوهشی علم و الهیات در این است که ما در یک کشور اسلامی به سر می بریم ولی موضوع علم و دین از موضوعات بسیاری مهمی هست که در مورد آن هم بسیار بحث می شود. به طور تخصصی در بین رشته های علمی مختلف به خصوص علوم پایه کمتر بحث های الهیاتی مطرح می شود.

دکتر بیگ زاده، رئیس دانشکده حقوق: اساس‌نامه مرکز علم و الهیات، دیروز در اختیار بنده قرار گرفت، به نظر می رسد که این اساس نامه هم نیاز به یک بازنگری شکلی و هم ماهوی دارد.

دکترباباپور، سرپرست دانشکده الهیات و ادیان: در خصوص تاسیس مرکز علم و الهیات باید به این توجه داشت که آمیختگی بسیار نزدیک و تنگاتنگی بین ماموریت های این دانشکده و پژوهشکده مطالعات بنیادین علم و فناوری وجود دارد . انتظار این است که با توجه به این اهداف و این ماموریت‌هایی که در موافقت‌نامه آمده، دانشکده الهیات اگر سهمش بیشتر نباشد قطعا کمتر از این پژوهشکده هم نباید باشد؛ نقش این دانشکده هم در شورای سیاستگذاری و هم در شورای هیئت علمی و مدیریتی باید لحاظ شود.

 

مصوبات:

  • تأسیس مرکز پژوهشی علم و الهیات پژوهشکدۀ مطالعات بنیادین علم و فناوری، مصوب شد.
  • با درخواست دانشکده‌های مهندسی و علوم کامپیوتر و علوم ریاضی برای ایجاد دوره‌ کارشناسی ارشد رشته "علم داده‌ها" ، موافقت شد.
  • با درخواست دانشکده علوم زمین برای ایجاد دوره کارشناسی ارشد رشته "علوم زمین گرایش کانی ها و سنگ های صنعتی" مشروط به پذیرش دانشجو در دو کد رشته از سه کد رشته گروه زمین شناسی معدنی و آب در هر سال تحصیلی موافقت شد.
  • دو عنوان دوره دانش‌افزایی و توانمندسازی برای اعضای هیئت علمی با عنوان «سلامت جسمانی و روانی با ورزش» و «مدیریت فناوری» تصویب شد.
افزودن نظرات